Jdi na obsah Jdi na menu
 


Saxana je zpátky!

13. 1. 2008

Saxana - Veletrh strašidel. Tak se jmenuje pokračování filmu Dívka na koštěti, jehož natáčení právě skončilo, do kin se ale dostane až v březnu 2009.

 

Obrazek

Milovníci slavného snímku ze sedmdesátých let se jistě třesou na to, jaký bude osud hlavních hrdinů, Saxany a Honzy. Čarodějnice Saxana se pro lásku k obyčejnému chlapci vzdala své kouzelné moci, a tak... jak to dopadlo? Vzali se? Vzali. Honza (Jan Hrušínský) pracuje jako zvěrolékař, Saxana (Petra Černocká) se stará o malou Saxanku.

Obrazek

 

Čarodějnice Saxana se s léty zcela polidštila, a tak už jen málokdo tuší, že je nadpřirozeného původu. Malá Saxanka (devítiletá Helena Nováčková) však objeví na půdě rodinné vily truhlu, kde si máma schovala kouzelnické pomůcky v bláhové naději, že se jedná o dobrý úkryt. Nejednalo.

 

Holčička se za pomoci čarovné obrázkové knížky s mluvícími trojrozměrnými postavičkami dostane do pohádkové čarodějnické školy. A odtud na právě probíhající veletrh strašidel, kde se ke svému překvapení ocitne také ztřeštěná teta Irma (Jiřina Bohdalová) - prostě sem vypadne z vlaku.

 

Zemi pohádek ohrožuje komiksový zloduch Crackman. Podaří se nad ním tetičce a neteři zvítězit? Tetička Irma se ve filmu živí sepisováním starosvětských příběhů pro děti. Píše o zvířátkách a ultramoderního zlosyna nenávidí tím spíše...

 

Vedle literárně nadané tety Irmy se ve filmu objeví tak strýc Evžen (Petr Nárožný), povoláním soudce. O Saxanině minulosti nemá ani ponětí, trefil by ho šlak, kdyby zjistil, že bydlí s čarodějnicí. Nebude chybět ani Jan Kraus, někdejší chuligán a škůdce, ovšem polepšený. Učil se, studoval a dotáhl to na ředitele blázince.

 

Jedno strašidlo za měsíc

Dívku na koštěti zhlédlo v kinech přes dva miliony diváků, další miliony ji viděly v televizních reprízách. Scenárista Miloš Macourek s režisérem Václavem Vorlíčkem uvažovali o pokračování už koncem 90. let. Nejnovější scénář se však zrodil až po Macourkově smrti, kdy s Vorlíčkem spolupracoval David Bros ze studia Design Bros. Tam vznikaly návrhy animovaných postav.

 

Jedinečnost snímku Saxana - Veletrh strašidel tkví v tom, že jde o plynulé propojení skutečného prostředí a skutečných herců s 3D postavičkami a pozadím, vytvořenými metodou trojrozměrné počítačové animace. Počítačem oživení draci, víly, čerti či kostlivci musejí na plátně vyhlížet naprosto přirozeně. Jedno strašidlo představuje měsíc práce, ve filmu jich bude řádit přes dvacet.

 

Herci mluví pouze do prázdna

Trpaslík Řehoř, kostra jménem Vincent, rarášek Krakavousek, pavouk Taranta von Kra, elf, bezhlavý rytíř, vodník Číslo, Golem, hejkal, Bystrozraký, bludičky, draci - to budou kreslení kolegové živých herců.

 

A samozřejmě odpudivý netvor Crackman, který dovede odemknout pokladnu laserovým paklíčem a prchnout létajícím autem. Nad jeho úmyslem - zlikvidovat malou Saxanu - tuhne krev v žilách.

 

Režisér Vorlíček už nemusel používat složité triky se zrcadly, jak tomu bylo ve scéně s hlavou Jana Hrušínského, kdy ubohý herec strávil celý den v nočním stolku, ovšem sladit herce s animovanými postavičkami též není jen tak. Herec totiž mluví do prázdna a reaguje na to, co mu říká, či spíše neříká imaginární partner.

 


Petra Černocká: Vorlíčkovi jsem odpustila

Obrazek

Jak svěřila Saxana neboli zpěvačka Petra Černocká (58) Nedělnímu Blesku, filmem Saxana - Veletrh strašidel je nadšena. Po Dívce na koštěti natočila na Slovensku ještě dva snímky, ovšem to se psala sedmdesátá léta. Řekněme si to na rovinu, bylo to vlastně v minulém století - směje se Petra. Pak už se věnovala zpívání a jen se mihla v menších televizních rolích. A teď najednou nová Saxana.

 

Měla jste trému?

"Návrat před kameru ve mně vyvolal trému, ale mile mě překvapilo, že ve chvíli, kdy padla první klapka, všechno běželo hladce. Jaksi jsem se ocitla na známé půdě. Stejný režisér, stejný partner Honza Hrušínský, který ovšem po letech povýšil na mého zákonitého manžela. Chvílemi jsem měla pocit, jestli jsem se snad nezbláznila, protože podruhé zažívám vlastně totéž. Pan režisér byl stejně vlídný a Honza měl pořád ty klukovské oči."

 

Skutečně je pan režisér Vorlíček permanentně vlídný?

"Je mi jasné, že herečky o svých režisérech vždycky mluví v superlativech, dobře vědí proč. Ale když teď budu chválit Václava Vorlíčka, nikdo mě nemůže podezřívat ze zištné touhy po další roli, Saxana 3 rozhodně v tuto chvíli není na pořadu dne. Přesto je třeba říci, že můj dvorní režisér, snad ho tak mohu nazývat, je prostě milý člověk. Jen jednou se stalo, že když mi poněkud otrnulo, striktně mě před záběrem požádal, abych už přestala šaškovat a soustředila se. Ale to už jsem mu odpustila, nehledě na to, že měl pravdu."

 

Jak jste se sžila s tetičkou Irmou - paní Bohdalovou?

"Obdivuji její neuvěřitelnou energii. Byla jsem plná pochybností, zda jí dokážu věrohodně sekundovat. Byly to docela zvláštní okamžiky, kdy jsem se uklidňovala myšlenkou, že když to budu kazit, sjede se to ještě jednou. Ale zdá se, že nade mnou bděl laskavý bůh."

 

Od "Dívky" uplynulo pětatřicet let, filmování se od té doby muselo změnit...

"Musím říci, že mě okouzlilo, jak se po letech změnil servis okolo filmování. Připadala jsem si jako nějaká hraběnka, která jen luskne prsty a přiběhne někdo s kafíčkem nebo s koblihou. Když jsme natáčeli Dívku na koštěti, tak jsme v poledne byli rádi, že se našlo místo v nejbližší hospodě, abychom si honem dali guláš. Zato teď stáli v autobuse kuchaři v pozoru a dali mi vybrat ze čtyř chodů. Pokrok se nezapře, ale mám podezření, že dnes herec při každém fi lmování přibere alespoň tři kila."

 

Jaká úskalí čekají při natáčení zpěvačku?

"Zatímco dobrá herečka ví, že jejím úkolem je vyjádřit kýženou emoci, nehledě na to, jak v tu chvíli vypadá, zpěvačce to musí slušet, i kdyby čert na kobyle jezdil. Dámě mého věku svědčí lehký úsměv, který dodává zralé tváři mladistvý jas. Na to mi režisér neskočil. Zpoza kamery se ozvalo: Prosím tě, proč se usmíváš, vždyť točíme dramatickou situaci, kdy zjišťuješ, že se ti ztratila dcera! Ten úsměv je můj úraz z povolání."

 

Se scénářem jste spokojena?

"Víte, naprosto chápu obavy milovníků klasických filmů, jakým je i Dívka na koštěti, že se už nepodaří v dalším pokračování navázat na jejich poetiku, ale tentokrát je to trochu jinak. Tvůrci přišli s nápadem navázat příběh s pomocí nové techniky, tedy 3D animace, a já se domnívám, že to byl velice šťastný nápad. Film tím dostane další a úplně nový rozměr."

 

Nezbytnou veselou historku máte?

"Určité sekvence filmu se točily v krásné vile kousek za Prahou, kde v zahradě pobíhalo stádo krotkých daňků. Když jsem to řekla manželovi, který je nepříčetný milovník zvířátek, okamžitě dorazil s igelitkou plnou pečiva. Až mě trochu urazilo, že o mé herecké výkony na place nejevil ani zdaleka takový zájem."

 


O NATÁČENÍ

* Natáčení probíhalo od 8. října do 14. listopadu v interiérech a exteriérech, v období od 15. listopadu do 5. prosince se štáb přesunul do barrandovského ateliéru

* Tím však práce na pokračování Dívky na koštěti nekončí, technika klasického hraného fi lmu se musí úzce propojit s 3D animací ve 3D prostředí

* K simulaci oděvu a vlasů animovaných postaviček jsou využity nejmodernější softwarové technologie

* O film válčily dvě produkce, zvítězila společnost Pragofilm. Na oslavě dotočné v Mánesu došlo mezi oběma produkcemi ke rvačce, kterou odnesl ředitel Pragofi lmu Jaroslav Nietsch - skončil v nemocnici na jednotce intenzivní péče


 

Náhledy fotografií ze složky Petra Černocká současnost

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář