S Petrou Černockou o natáčení Saxány a Lexikonu kouzel
V polovině září bude mít premiéru rodinná komedie Václava Vorlíčka Saxána a Lexikon kouzel,  která je volným pokračováním divácky úspěšné Dívky na koštěti. Saxána  už nějaký čas žije s Honzou a dcerkou Saxánkou ve světě lidí. Zvědavé  dítě ale objeví máminu čarodějnickou minulost a díky tomu se ocitá v  Říši pohádek. Zeptali jsme se Petry Černocké, jak se dívá na návrat  Saxány po čtyřiceti letech... 
Vzpomínáte na natáčení Dívky na koštěti? Uměla jste si představit, že budete po zhruba 40 letech točit pokračování?
Když  jsem točila Saxánu, bylo mi – jak spočítala nějaká moje fanynka -  už  19. Byla jsem tedy starší než Honza Hrušínský. Právě jsem končila  konzervatoř. A tahle role pro mne byla taková přirozená šance se  prosadit. Je fakt, že jsem v té době zpívala s kapelou a filmování pro  mne bylo příjemnou bokovkou. Nechtěla jsem být herečka, ale říkala jsem  si, že by to mohlo pomoci v hudební kariéře. A z filmu se opravdu stal  trhák. I z jeho písničky. 
Tehdy jsem zpívala pár populárních písniček, třeba Koukej, se mnou si píseň broukej, ale s písní Saxána  to bylo fakt silné. Lidem se strašně líbila a dodnes ji děti se mnou  zpívají. Je z toho nesmrtelná píseň, ale netušila jsem, že to bude tak  úspěšný film. Největší hit se ze Saxány pak stal po Listopadu, protože v  komerčních televizích se Dívka na koštěti hrála docela často a  diváci se koukali pořád dokola. Já tedy ne. Já už to nemůžu ani vidět. V  první polovině filmu mám, pravda, oblíbená místečka. 
Jaká byla po tolika letech spolupráce s vaším hereckým kolegou Janem Hrušínským? 
On  byl tehdy, při natáčení Dívky na koštěti, velmi milý. Vždyť byl sám  ještě takové koťátko. Teď už je to dospělý chlap a má docela slušný  smysl pro humor. Takový svérázný, poměrně suchý humor, takže my jsme se  během natáčení výborně bavili. A přibyla nám do rodiny coby dceruška  holčička Helenka, takové roztomilé půvabné stvořeníčko. Byla  neuvěřitelně disciplinovaná, možná to je dnes dobou, že i takové  holčičky vědí, že když se chtějí prosadit, musejí makat. Práce tam pro  ni bylo fakt dost. Často s ní při natáčení byla maminka, ale ona byla  hodně samostatná a šikovná. 
Jak svou rolí v novém filmu navazujete na ten původní?
Poměrně  přímočaře. Došlo k něčemu, co se moc často nestává, a to, že se ti dva  zamilovaní studentíci fakt vezmou. Pořídí si potomka a všechno docela v  pohodně šlape. Jenže ta jejich holčička je zvídavá a dospěje do věku,  kdy ji všechno zajímá. Vyleze na půdu a jakýmsi řízením osudu a náhod se  dostane do toho podzemního světa kouzel a pohádek, odkud přišla její  maminka Saxána.
Vyzkoušela jste si práci s digitálními postavami?
Já  jsem se vlastně v digitálním studiu sama neocitla, protože funguji  pořád jako matka ve skutečném světě lidí, a ty trikové věci, které se  točí na modrém pozadí, se mě netýkaly. Čili já funguji pořád v reálném  prostředí, ale dokážu si vzpomenout na kouzelné zaříkadlo, jenže ho  popletu a on se mi objeví trpaslík. Ten trpaslík se ukáže být  spřátelenou osobou a je takovou mou spojkou s malou Saxánkou uvězněnou v  pohádkové říši. Ale ten  trpaslík mi zůstal utajen až do konce mého  natáčení, protože místo něho tam stála taková modrá k
oule  na takovém stojánku a já si s ní musela vyprávět místo s tím  trpaslíkem, kterého uvidíte vy ve filmu. Viděla jsem ho aspoň  nakresleného, je to sympaťák! Takže to je můj hlavní partner, s ním mám  nejvíce scén. Pak když zase něco spletu, tak se pro změnu objeví drak,  ale to všechno tady, v lidském světě. 
Zakouzlíte nám trochu?
Ta  nová kouzelná zaklínadla jsou tak složitá, že to z hlavy už ani  neřeknu. Ale protože když jsem natáčela Dívku na koštěti, jsem si ta  zaklínadla skutečně zafixovala, dodneška umím jedno, co málokdo ví.  Každý zná ta klasická jako dexempo krumplex nebo dexemplo šumpoplex.  Bylo tam ale jedno kouzlo, na které jsem pyšná a nikdy ho nezapomenu.  Myslím, že bych ho jednou mohla mít vytesané na náhrobku: Xidravoplex vebete mexambo pex.
A co se pak stalo?
To  byste chtěli vědět, co? Přece to byla ta sova! V tom prvním filmu bylo  vůbec hodně zvířátek. U toho nového zase jsou různá strašidla. Když jsem  viděla například namaskovaného pana Somra s táákovýmahle ušima, tak  jsem si říkala, jestli není ta animace zbytečná, protože některým hercům  stačí jen dobré nalíčení. To byla nádhera.
Je dnešní Saxána jiná než ta, která před x lety létala na koštěti?
U  té mladé čarodějnice Saxány byl mým nejčastějším výrazovým prostředkem  údiv, všechno mne překvapovalo. Teď jsem už normální paní Bláhová, řádná  občanka. Tady spíše kulí oči ti, kteří nic netuší o její čarodějnické  minulosti. 
Jak se vám točilo s režisérem Vorlíčkem?
Pan  režisér Vorlíček je pán se svojí stálou letorou, která se léty  nezměnila. Říkala jsem si, jestli nebude s přibývajícím věkem takový  nervóznější nebo nedůtklivější, ale mně přijde úplně stejný. Někdy se až  trochu leknu, to je takové deja vu, protože všechno se to opakuje a  najednou zas na mne mluví ten stejný pan režisér a říká mi stejné věci.  Jen je mi o dost víc, ale je to jako by se tam chvilkami ten čas  vymazával. Je to takový zvláštní pocit. 
V čem bude Saxána jiná než Dívka na koštěti?
Stejné  postavy a herci tam moc nebudou. Ale zůstávám já a Honza Hrušínský.  Přibyla spousta nových hrdinů, ale co je na tom asi nejzvláštnější, že  se ten nový film ani nepokouší vstupovat zpátky do té atmosféry Dívky na koštěti.  Celé to je jiné a to je dobře. Více než polovina filmu je prolnutá  animovanými figurami, což je nejen aktuálně módní, ale prostě roztomilé.  Řekla bych, že tento film nemá ani cenu srovnávat s tím původním,  protože se pustil dost jinou cestou. 
Myslíte si, že v dnešní době „hororových“ Harry Potterů a Pánů prstenů přiláká pohádka, jako je Saxána, diváka?
Pohádka  je zaprvé o tom, že tam funguje nějaký archetyp. Vždy je tam dobro a  zlo. Pohádky mají rádi všichni – nejen děti, ale i dospělí. Samozřejmě  se vyvíjí forma, jakou se to vypráví a potažmo točí. Zásadní je, zda  příběh zasáhne duši, zda je dostatečně silný. A pokud ten příběh má  srdce a spoustu hezkých situací, které si mohou děti prožít, není podle  mne žádný důvod, aby si ho nezamilovaly.
Rodinná komedie Václava Vorlíčka Saxána a Lexikon kouzel má v českých kinech premiéru 15. září 2011.
 Zdroj: Film Europe CZ
 
Náhledy fotografií ze složky Petra Černocká současnost
            

